Tip: Adressenboekje

 

Natuurlijk is dit boekje bedoeld om gegevens van de mensen die je kent in op te schrijven. Toch denk ik dat lang niet meer iedereen zo’n boekje in huis heeft. Tegenwoordig gaat eigenlijk bijna alles wel via de mail of telefonisch. Ook ik schrijf mijn adressen nergens op. Sinds ik op mezelf woon heb ik wel ontdekt dat het af en toe toch wel handig kan zijn. Bijvoorbeeld bij het rondje kerstkaarten, oeps opnieuw aan iedereen vragen.. Ik heb nu bij de contactgegevens in mijn telefoon wat adressen opgeslagen, steeds als ik er weer één weet probeer ik deze er gelijk bij te zetten. Toch heb ik wel een adressenboekje in huis. Wat ik met dit boekje doe? Dat lees je hieronder.

TIP

Ik heb een heel simpel/ basis adressenboekje bij de Hema gekocht en hierin schrijf ik nu al mijn wachtwoorden en computergegevens op. Dit systeem bevalt me echt onwijs goed! In het begin was ik hierover wat sceptisch maar hoe heerlijk is het om niet alle boekjes en blaadjes uit te zoeken voor je het juiste wachtwoord te pakken hebt. Niet eerst bij elke site opnieuw de zin Wachtwoord vergeten, klik dan hier aan te drukken. En natuurlijk gebruiken veel mensen zoveel mogelijk dezelfde gebruiksnaam en wachtwoord. Maar ten 1e is dit eigenlijk niet zo veilig. (bij mij gaat gemak ook te vaak voor veiligheid!) En ten 2e moet je tegenwoordig steeds uitgebreidere dingen verzinnen, met hoofdletters, cijfers of wat langer. Het werd bij mij gewoon zo’n zooitje. Oké de wachtwoorden die je dagenlijks gebruikt, dat zit wel goed. Maar vaak log je automatisch in, tot die dat ineens niet meer doet… Of van die sites die je even snel aanmaakt en als je dan een aantal maanden later daar weer terecht komt je echt geen idee meer hebt! Voor wie dit herkent, gebruik een adressenboekje!

20140203-112135.jpg

Ik, als echte boekjes gek vind het dan ook nog is erg leuk om te doen. Al die gegevens opschrijven in een nieuw boekje, en het ziet er erna super geordend uit. Lekker gevoel! Haha, ik begrijp zelf dat dit ook wel wat obsesed klinkt.  Maargoed wat heb ik gedaan. Bij elke nieuwe gegevens eerst goed bedacht bij welke letter ik het op ging schrijven. Het maakt niet uit hoe je het doet, als het voor jou maar logisch is en als je maar steeds ditzelfde systeem gebruikt. Ik heb bijvoorbeeld alles bij de 1e letter van de site gezet, dit is vaak ook de meest logische omdat de naam hiermee begint. De enigste uitzondering hierop zijn de gegevens van mijn telefoon, dit zijn er bij elkaar nogal wat, die staan allemaal onder de I van Iphone. Inmiddels werkt dit systeem voor mij al meer als een jaar super goed! Het is soms wel zo dat de gegevens om een of andere reden veranderen, dit moet dan natuurlijk gelijk aangepast worden in het boekje. Nou wil ik dit dan nog wel eens vergeten of wanneer hij even niet in de buurt ligt en ik doe het niet gelijk, ben je het ook zo weer vergeten. Aandachtspunt voor mezelf dus! De opslagplaats en dus de veiligheid van al je gegevens is wel iets om goed over na te denken. Niet teveel in het zicht en ook niet teveel mensen vertellen over het boekje. Sommige mensen slaan de wachtwoorden ook op in een app of op de computer, voor mij gevoel heb ik dan minder grip op de veiligheid dan wanneer het gewoon in mijn eigen huis ligt. Maar dit werk natuurlijk voor iedereen anders. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft en ik zou zeggen probeer het eens  uit!

Gebruiken jullie een adressenboekje waar het voor bedoeld is? En waar slaan jullie je wachtwoorden op?

2 thoughts on “Tip: Adressenboekje

Geef een reactie

