Happy Challenge: Opdracht 1

Ik las voor het eerst over dit leuke initiatief op de blogs van Lisanne & Kelly, deze volgde ik dan ook al wat langer via Bloglovin. En door deze challenge heb ik nu dan ook de blog van Marieke leren kennen.  Op hun site’s wordt precies uitgelegd wat deze Challenge inhoud. Ik word er in ieder geval vrolijk van! Elke vrijdag komt er een opdracht op hun blogs te staan en dit voor 10 weken lang. Deze opdracht zullen ze zelf ook maken en andere worden uitgenodigd om dit ook te doen. Er is ook een Facebook groep waarop de opdrachten met elkaar gedeeld kunnen worden. Ook via Twitter kun je meedoen met de #happychallenge .

Opdracht 1 – Wat zijn mijn waarden?

Deze opdracht heeft mij al goed aan het denken gezet. En ik kon gelijk alweer aan mezelf merken dat ik een tikje eigenwijs ben. Ik kwam namenlijk tot de conclusie dat er een verschil is tussen wie je bent en wie je wilt zijn. Ik vraag het mezelf geregeld af en dit maakt voor mij dan ook gelijk het verschil in waarden duidelijk. Wie ik ben, is wat ik van huis uit heb meegekregen en dat zijn de waarden die dus bij mij horen als persoon. Maar ieder mens heeft ook wensen en dromen, wat wil ik bereiken? En dan komen er weer andere waarden bij mij naar boven. Misschien kan ik die het beste mijn ‘ontwikkelwaarden’ noemen. Die waarden zou ik graag willen hebben maar zijn nog niet helemaal van mij (en worden dit misschien ook wel nooit). Het is ook zo moeilijk om er maar 3 uit te kiezen maar het is toch gelukt!

  • Liefde
    Ik denk voor heel veel mensen een belangrijke waarde en zo ook voor mij. Onder liefde horen mijn familie, mijn vriend en mijn vriendschappen. Ik besef me wel dat ik echt niet zonder zou kunnen! Van jongs af aan heb ik het geluk altijd omringd te zijn met liefde. En hierdoor ook meegekregen hoe belangrijk dit is. Het betekent voor mij dat ik me geliefd voel en dat ik mijn liefde ook aan die personen kan geven. Voor elkaar klaar staan maar het ook gewoon heel fijn met elkaar kunnen hebben.
  • Gevoeligheid
    Deze waarde hoort helemaal bij mij, soms ben ik daar wel blij mee maar soms ook totaal niet. Er zijn momenten dat het heel fijn is om gevoelig te zijn, hierdoor leer je veel over jezelf en de mensen om je heen. Maar het is wel lastig als er heftige dingen gebeuren of wanneer het gewoon even veel te veel gevoeligheid is! Soms maak ik keuzes op basis van mijn gevoel, die gelukkig vaak goed is. Maar ik heb ook gemerkt dat dit mij wel kan remmen in leuke dingen. Het is voor mij dus belangrijk om niet alles af te laten hangen van mijn gevoel, ik ben me er bewust van maar ik laat me er niet door leiden.
  • Groei
    Een paar jaar geleden had ik deze waarde er waarschijnlijk niet bij gezet. Na veel jaren in de schoolbanken was ik zo klaar met het leren. Ik zat voor dat moment gewoon even vol en ik wilde gewoon lekker gaan doen! Gelukkig had ik daar de mogelijkheid voor maar na een tijdje begon het toch weer te kriebelen en ben ik dus naast mijn baan een opleiding gestart. Niet alleen op werkgebied heb ik de behoefte om mij te ontwikkelen maar vooral ook op persoonlijk vlak heb ik die drang. Een drang om veel te zien, te beleven, te weten over zoveel verschillende dingen. Wie ben ik? En hoe kan ik mijzelf zo goed mogelijk ontwikkelen? Leuke vragen waar ik voorlopig nog wel een tijdje zoet mee ben 😉 . Hierdoor ben ik ook dol op lezen en vooral ook de boeken over persoonlijk ontwikkeling en productiviteit. Voor mijn gevoel kan ik nooit genoeg weten!
Bron

Dan toch nog even de waarden waar ik graag mijn aandacht wat meer op wil richten. Dit is vooral innerlijke rust, doordat ik veel dingen tegelijk wil, doe ik snel teveel, hierin moet ik mijzelf meer rust geven. Meer in balans met mezelf. Ook positiviteit hoop ik over een aantal jaar in mijn rijtje te kunnen zien staan.

Doe jij ook mee met de Happy Challenge? Ik ben ook benieuwd naar de waarden van andere, ik zie ze graag terug in de reacties!

4 thoughts on “Happy Challenge: Opdracht 1

Geef een reactie

